Onze organisatie en vrijwilligers

Scouting Were-Di draait volledig op vrijwilligers! Daar zijn we trots op. Onze vereniging wordt als volgt georganiseerd:

Speltakleiding

Onze Scoutinggroep bestaat uit verschillende leeftijdsgroepen, ook wel speltakken genoemd. Zo hebben we bevers, welpen, scouts, explorers, roverscouts en plusscouts. Iedere speltak wordt geleid door vrijwilligers: de leiding. De leiding van iedere speltak is zelf verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken, de organisatie van de activiteiten en het reilen en zeilen van de groep.

Groepsbestuur en praktijkbegeleiding

De speltakleiding wordt ondersteund door een andere groep vrijwilligers: het groepsbestuur. Zij regelen zaken als contributie, financiën, administratie, contact met de gemeente en regio, veiligheid en nog veel meer. Daarnaast heeft de groep nog een beheerstichting, die zorgdraagt voor het beheer van blokhut de Luiken en onze materialen, en voor het verhuur van de blokhut. In onze groep is het bestuur van de vereniging ook het bestuur van de stichting: wel zo makkelijk! Ook staan er praktijkbegeleiders klaar die ervoor zorgen dat de leidingteams met de juiste kennis en vaardigheden aan de slag kunnen, en hebben we vertrouwenspersonen voor als het even niet zo fijn gaat. Klik hier voor een overzicht van onze bestuursfuncties en de contactgegevens.

Regio en landelijk

Scouting Were-Di behoort samen met de andere Veldhovense Scoutinggroepen, en de groepen uit de omliggende dorpen, tot de Regio Zuidoost-Brabant. De regio ondersteunt de groepen met speladviezen, Scouting Academy (trainingen en cursussen voor leiding), en organiseert jaarlijks een aantal regionale activiteiten. Alle regio’s samen vormen de overkoepelende organisatie Scouting Nederland. Daar kunnen we als groep terecht voor alle ondersteuning die we nodig hebben, zowel voor de dagelijkse gang van zaken als voor bestuurlijke hulp. Ook organiseert Scouting Nederland landelijke activiteiten voor alle leden, zodat je door het hele land andere scouts leert kennen of op kamp gaat in het buitenland.