Help, mijn kind zit bij Scouting!

Het zal je maar gebeuren: je kind zit op Scouting! Dat is natuurlijk fantastisch. Maar als je niet bekend bent met Scouting, komen er wel wat nieuwe dingen op je af. Want wat is een Scoutfit, installatie, das, opkomst of speltak? Waar moeten al die badges op de blouse eigenlijk? En wat moet er zoal mee op kamp? Op deze pagina proberen we je een stukje verder te helpen. Daarnaast kun je natuurlijk altijd terecht via het mailadres van de betreffende speltak: de leiding kan al je vragen beantwoorden!

Handige links voor scouts
  • Kaarten maken, tochten uitzetten: dat doe je gemakkelijk via ScoutingTools
  • Zelf een programma maken of spel bedenken? Op de Activiteitenbank vind je volop inspiratie
  • Alles over Scouting in Nederland vind je op de site van Scouting Nederland. Hier kun je je ook inschrijven voor landelijke evenementen, lees je het laatste nieuws en vind je ondersteunende informatie over Scouting.
Wat heb je nodig bij Scouting?
  • Scoutfit
  • Das
  • Stevige schoenen zodat je lekker kan rennen, maar ook een flink stuk kunt lopen
  • Kleren die vies mogen worden: trek niet je mooiste nieuwe kleren aan, je weet nooit wat we gaan doen!

Daarnaast heb je wat extra zaken nodig als je voor het eerst op kamp gaat. Dat is per speltak net wat anders, maar deze spullen zijn sowieso handig om te hebben:

• Een luchtbed of slaapmatje
  • Een slaapzak (voor scouts en ouder ook geschikt om buiten mee te slapen)
  • Zaklamp
  • Voor scouts en ouder: een rugzak waar alles in past
  • Voor scouts en ouder: kunststof bord, mok en bestek
  • Een kussensloop om je vuile was in te doen

Tip: zet op al je spullen met watervaste stift je naam, dan weet je zeker dat je niets kwijt raakt.

De grote Scoutingwoordenlijst
  • Opkomst: de activiteit of het programma.
  • Speltak: de leeftijdsgroep. We hebben de speltakken bevers, welpen, scouts, explorers, roverscouts en plusscouts.
  • Installatie: een ceremonie als je lid wordt. Hier lees je alles over de installatie.
  • Scoutfit: de outfit die je draagt bij Scouting, bestaande uit een speciale blouse. Lees meer!
  • Das: onderdeel van de Scoutfit en voor iedere groep anders. Lees er hier meer over.
  • Activiteitengebieden: een verzameling van activiteiten die qua onderwerp bij elkaar horen. Acht in totaal: uitdagende Scoutingtechnieken, samenleving, identiteit, buitenleven, expressie, sport & spel, internationaal en veilig & gezond.
  • Pionieren: bouwwerken maken van houten palen en touwen. Een typische Scoutingactiviteit!
  • S'mores: een heerlijke lekkernij bij het kampvuur, bestaande uit een gebrande marshmallow tussen twee (chocolade)koekjes.
  • Jamboree: een groot kamp, vaak internationaal, waarbij heel veel verschillende scouts samenkomen.
  • RSW en LSW: regionale en landelijke Scoutingwedstrijden, dé plek voor scouts (11-15 jaar) om te bewijzen wat ze kunnen.
  • Blokhut: het clubhuis waar we iedere week samenkomen! Iedere groep noemt het anders, bij ons wordt het gebouw 'De Luiken' liefkozend de blokhut genoemd.
  • JOTA/JOTI: staat voor Jamboree on the Air/Jamboree on the Internet, een jaarlijks evenement waarbij scouts via radio en internet met elkaar communiceren.
  • Spelvisie: een combinatie van woorden die aangeeft waar Scouting inhoudelijk voor staat, samengevat in SCOUTS - samen, code, outdoor, uitdaging, team en spel.
  • Doorlopende leerlijn: een opbouw van jong tot oud, waarmee de programma's aansluiten op de ontwikkeling die kinderen doormaken. Interessant? Lees hier meer.
  • Hotsjietonia: het fantasiedorp in het spelthema voor de bevers.
  • Junglebook: het thema waarin de welpen hun spel regelmatig spelen, gebaseerd op de boeken van Rudyard Kipling.
  • Patrouilles: vaste groepjes waarin scouts werken. Zo leren ze elkaar beter kennen en kunnen ze elkaars krachten inzetten om samen problemen aan te pakken.
  • Powwow: onderdeel van het programma voor roverscouts, waarin één roverscout een opkomst organiseert over onderwerp dat haar of hem interesseert. Zo leren de roverscouts elkaar beter kennen.